جمعه ۳۰ شهريور ۱۴۰۳
ساعت : ۱۲:۱۸
کد خبر: ۶۶۵۳۷
|
تاریخ انتشار: ۰۳ شهريور ۱۳۹۲ - ۰۲:۰۶
تهران در انتظار شهردار/ 5

شاخص‌های انتخاب شهردار کدام است؟

غلامرضا انصاری گفت: تعیین شاخص های انتخاب شهردار، اقدامی در جهت شفاف سازی قوانین است تا بدین صورت ملاک هایی انتخاب شود که حزبی و رفاقتی نیست بلکه ملاک هایی است که با استفاده از آن فرد منتخب بیشترین مقبولیت مردمی را دارد.

غلامرضا انصاری منتخب مردم در چهارمین دوره شورای اسلامی شهر و روستا در تهران و نیز عضو کارگروه تعیین شاخص های شهردار در این شورا در گفت و گو با خبرنگار شهر پیرامون تعیین شاخص های شهردار پایتخت گفت: شاخص های مد نظر شورا تا کنون مواردی چون پاکدستی هم برای شخص شهردار و هم تیم همراهش، کرامت نفس، صداقت و سلامت، ارزیابی عملکرد گذشته در تمامی ابعاد است. با استفاده از این شاخص ها نمره بندی ها انجام می شود و اعضای شورای می توانند به ارزیابی گزینه های مورد نظر به منظور انتخاب بپردازند.

این عضو شورای چهارم عنوان کرد: در انتخاب شهردار تمامی شاخص ها مد نظر است تا شاهد رشد یک جانبه در شهر نباشیم. به عبارتی شاخص های نرم افزاری و سخت افزاری به موازات یکریگر مهم است زیرا رشد شهر باید به موازات هم باشد.

وی پیرامون چگونگی شکل گیری کارگروه تعییت شاخص ها خاطرنشان کرد: این پیشنهاد توسط اعضا مطرح شد. معتقدیم زمانی که فضا باز باشد هم ملاک ها به خوبی ارزیابی می شود و هم فردی که در نهایت انتخاب می شود توسط افکار عمومی و مردم قابل پذیرش است. بنابراین بجای این که فردی را در ابعاد سیاسی و حزبی تشکیلاتی و حتی رفاقتی ارزیابی کنیم به تعیین شاخص پرداختیم، شاخص هایی که شاخص های سیاسی تنها یکی از آنهاست.

انصاری افزود: افراد حاضر در این کارگروه بر اساس تجربه قبلی و انگیزه شخصی شرکت کردند. زمانی که تعداد اعضا افزایش یافت نیاز به افزایش کمسیون ها مطرح شد و برای این مورد کارگروهی شکل گرفت. این امر منجر به تشکیل کارگروه در سایر ابعاد شد.

وی پیرامون جایگاه مواد قانونی که شامل محدودیت یا ممنوعیت در انتخاب افراد تحت عنوان شهردار است گفت:اگر در قانون به محدودیت  یا ممنوعیتی اشاره شده باشد قطعا در انتخاب افراد اثر گذار است. در حال حاضر صحبت های ما پیرامون ملاک ها و شاخص ها است نه در مورد افراد.

جدی ترین ماموریت شورای چهارم؛ شفاف سازی قوانین است

وی در ادامه پیرامون دیدگاه اعضای شورای چهارم در مورد جایگاه قانون در اداره شهر خاطرنشان کرد: بخشی از قوانین مربوط به قبل از انقلاب است، بخشی مربوط به اوایل انقلاب است که مصوبه هیئت دولت را حتی در آیین نامه داخلی خود دارد. یکی از کارهایی که در شورای چهارم به صورت جدی باید صورت گیرد شفاف سازی قوانین است. باید نحوه گزینش افراد و حدود و ثغور آنها صورت گیرد تا با رسیدن به یک آیین نامه واحد هیچ ابهامی در کارکرد شورای در برابر سایر دستگاه ها وجود نداشته باشد.

خبرهای مرتبط
نظر شما